eWertti toimii!! Eemeli puhelinkassa toimii su klo 14 jälkeen.

Aktiivimallista eroon 1.1.2020

Suomen hallitus on budjettiriihessä tällä viikolla sopinut monista uudistuksista koskien muun muassa työttömyysturvaa. Näistä etenkin aktiivimallin poistaminen on vihdoin toteutumassa 1.1.2020. JHL on aktiivisesti vastustanut aktiivimallia alusta lähtien ja vaatinut sen kumoamista.

Budjettiriihessä päätettiin aktiivimallin leikkureiden poistamisen lisäksi myös mm. ansiopäivärahan tasoa korottavasta perusturvan korotuksesta ja työttömyyspäivärahan lisäpäivien ikärajan nostamisesta. Siellä linjattiin myös työttömyysturvan ja työttömien palveluiden uudistamisesta. Palkkatukeen tehdään uudistuksia ja työttömille tarjotaan jatkossa yksilöllisiä palveluita entistä enemmän. Osatyökykyisille räätälöidään palveluita, joiden avulla heidän työkykyä ylläpidetään ja työhyvinvointia parannetaan.

Voit lukea lisää budjettiriihen päätösten vaikutuksista työttömyysturvaan: