Ansiopäivärahan määrä nousee vuoden 2023 alussa

Kansaneläkeindeksi nousee 4,2 prosenttia 1.1.2023. Kansaneläkeindeksillä tarkistetaan muun muassa peruspäiväraha, jota käytetään ansiopäivärahan laskennassa. Peruspäivärahan suuruus nousee vuoden 2023 alussa 35,72 eurosta 37,21 euroon päivässä.

Indeksikorotus nostaa samalla ansiopäivärahan perusosan määrää. Perusosa on käytännössä sama kuin Kelan maksama peruspäiväraha. Peruspäivärahan suuruus nousee ensi vuoden alussa 35,72 eurosta 37,21 euroon päivässä. Työttömyyskassan jäsenelle maksetaan lisäksi palkkatuloihin perustuvaa ansio-osaa, joka yhdessä perusosan kanssa muodostaa ansiopäivärahan. Ansiopäivärahan määrä nousee siis ensi vuoden alussa kaikilla.

Lue lisää ansiopäivärahan laskemisesta. Päivärahalaskuri päivittyy tammikuun 2023 alussa.

Korotuksia myös lapsikorotuksiin

Myös työttömyysetuuksien lapsikorotukset nousevat indeksikorotuksen myötä 4,2 prosenttia. Hallitus on esittänyt myös väliaikaista 20 prosentin korotusta työttömyysturvan lapsikorotukseen vuodelle 2023. Korotuksen tarkoituksena on muiden toimien ohella tukea lapsiperheitä.

Lapsikorotus vuonna 2023

• yhdestä lapsesta maksettava korotus 7,01 euroa päivässä
  • kahdesta lapsesta yhteensä maksettava korotus 10,29 euroa päivässä
  • kolmesta tai sitä useammasta lapsesta yhteensä maksettava korotus 13,26 euroa päivässä.