Siirry sisältöön

Järjestelmäuudistuskuulumisia

JHL Työttömyyskassan etuuksien maksatusjärjestelmä uudistui vuodenvaihteessa. Vuoden 2022 loppu ja tämän vuoden alku ovat olleet meille poikkeuksellista aikaa – tämän kokoluokan järjestelmäuudistuksia ei usein eikä kevyin perustein tehdä.

Uudistuksessa siirrettiin valtavia tietomassoja järjestelmästä toiseen ja meidän piti varmistaa, että tiedonsiirtoyhteydet toimivat aukottomasti ja turvallisesti kassan ja eri viranomaisten välillä. Tästä syystä valmistauduimme järjestelmänvaihdokseen testaamalla tiedonsiirtoa etukäteen, rekrytoimalla uusia osaajia, kouluttamalla henkilökuntaa sekä ennen vuodenvaihdetta että vuodenvaihteen jälkeen ja käsittelemällä kaikki mahdolliset hakemukset valmiiksi ennen käyttökatkoa, jotta uuden järjestelmän käyttöönotto sujuisi mahdollisimman hyvin. Vuodenvaihteen jälkeen olemme käsitelleet hakemuksia jatkuvasti myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Uusi järjestelmä on ollut käytössä vasta vähän yli kaksi kuukautta. Tällä hetkellä käsittelytilanne näyttää reilusti paremmalta kuin esimerkiksi tammi- ja helmikuussa: kokonaan työttömien jatkohakemusten käsittelyaika on kolme päivää ja soviteltavien jatkohakemusten käsittelyaika kymmenen päivää. Alamme olla hyvin lähellä normaaleja käsittelyaikoja. Työttömyyskassan henkilökunta tekee kaikkensa sen eteen, että käsittelytilanne saadaan mahdollisimman pian takaisin totutulle tasolle.

Järjestelmäuudistuksen hyödyt näkyvät pidemmällä tähtäimellä

Maksatusjärjestelmäuudistuksen pitkän tähtäimen tavoitteena on jäsenille tarjottavan palvelun parantaminen ja kehittäminen sekä kassan toimintakyvyn varmistaminen myös tulevaisuudessa. Olemmekin saaneet uuteen järjestelmään mukaan jo nyt myös omia kehitysehdotuksiamme, joilla järjestelmä palvelee paremmin nimenomaan meidän jäsenkuntaamme ja juuri meidän kassamme tarpeita. Kevään mittaan järjestelmään on näillä näkymin tulossa vielä lisää käsittelyä helpottavia ja nopeuttavia automaatioita.

Käsittelytilanne on ollut poikkeuksellinen ja tiedämme, että pidentyneet käsittelyajat ovat aiheuttaneet jäsenillemme harmia. Olemme hyvin pahoillamme tästä. Kiitämme jäseniämme kärsivällisyydestä, ymmärryksestä sekä kaikista kannustavista ja ystävällisistä viesteistä, joita olemme tämän muutoksen keskelle saaneet.