Kassan asiakaspalvelu kesällä

Kassa on varautunut hakemusmäärien nousuun eri toimin ja pyrimme pitämään hyvän käsittelytilanteemme myös kesän hakemuspiikin aikaan.

Kesän tullessa työttömyyskassan hakemusmäärät kasvavat huomattavasti muun muassa oppilaitosten vuotuisen työnteon ja palkanmaksun keskeytyksen vuoksi. Olemmekin varautuneet hakemusmäärien nousuun eri toimin ja pyrimme pitämään hyvän käsittelytilanteemme myös kesän hakemuspiikin aikaan.

Kassan henkilökunnan työpanosta keskitetään kesällä entisestään hakemusten käsittelyyn, jotta voimme taata nopean ja sujuvan päivärahan maksatuksen. Samalla kassan asiakaspalveluajat muuttuvat 21.6.–13.8.2021 välisellä ajalla seuraavasti:

• Kassan henkilökohtainen puhelinpalvelu on tavoitettavissa  ma-pe klo 9-11.
  • Kassan asiakaspalvelijat neuvovat chatissa pidennetyllä palveluajalla ma-pe klo 9-14.

eWertti Nettikassan kautta  voit lähettää kysymyksiä henkilökohtaiseen tilanteeseesi liittyen tai antaa esimerkiksi lisätietoja lähettämääsi hakemukseesi. Vastaamme jokaiseen eWertin kautta tulleeseen viestiin ja toivommekin, ettet soittaisi meille lähettämäsi viestin perään tai lähettäisi samaa kysymystä useaan kertaan.

Jos siis tarvitset apua henkilökohtaiseen tilanteeseesi liittyen, ole yhteydessä meihin puhelimen tai eWertti Nettikassan kautta. Yleisissä kysymyksissä asiakasneuvojamme auttavat sinua chatissa.

Huomaathan, että käsittelemme hakemukset aina saapumisjärjestyksessä eikä yhteydenotto puhelimitse tai eWertin kautta nopeuta hakemuksesi käsittelyä.

Täytä hakemus huolellisesti – soitamme kyllä, mikäli tarvitsemme sinulta lisäselvityksiä

Oikein lähetetty hakemus nopeuttaa kaikin tavoin hakemusten käsittelyä kassassa. Olemme koonneet kattavat ohjeet päivärahan hakemiseen nettisivuillemme. Käythän hakuohjeet tarkasti läpi ja toimitat tarvittavat liitteet. Puutteellisesti tai esimerkiksi liian aikaisin täytetty hakemus hidastaa käsittelyä huomattavasti. Muista myös, että voimme maksaa päivärahan vain tilanteissa, kun olet Te-toimistossa työnhakijana. Te-toimisto lähettää lausunnon työnhaustasi kassalle, mikäli olet ilmoittanut heille kuuluvasi JHL työttömyyskassaan. Pääset näkemään kassalle saapuneet lausunnot eWertistä kohdasta ”Lausunnot”.

Voit tarkistaa eWertin kautta lähettämäsi hakemuksen sekä mahdolliset liitteet kohdasta ”Hakemusarkisto” sekä hakemusseurannassa voit seurata hakemuksesi käsittelyä. Kun hakemuksesi saapuu käsittelyyn ja mikäli käsittelijä huomaa hakemuksessa puutteita, ei hätää – olemme sinuun heti ensisijaisesti puhelimitse yhteydessä ja mikäli emme saa sinua kiinni, lähetämme sinulle lisäselvityspyynnön eWertti Nettikassaan sähköisiin kirjeisiin.

Esteri ja Elsa robotit avustavat

Kassa sai vuosi sitten hakemusten käsittelyyn avuksi Esteri robotin. Esteri pyrkii esikäsittelemään hakemuksen mahdollisimman pitkälle ja pyytämään tarvittavia lisäselvityksiä varsinaista käsittelyä varten. Saatatkin saada Esteriltä lisäselvityspyynnön eWerttiin tai kirjeellä esimerkiksi puuttuvista verotiedoista tai Te-toimiston lausunnosta. Esteri on suoriutunut esikäsittelytehtävistään mallikkaasti ja koulutus jatkuu edelleen!

Palvelukanavamme laajentuivat viime vuoden lopulla Elsa chatbotilla. Löydät Elsan nettisivujemme oikeasta alareunasta. Elsa ohjaa sinut usein kysyttyjen kysymysten äärelle. Asiakaspalvelumme on Elsan apuna chattaamassa palveluaikojen puitteissa sekä kesän ajalla 21.6.-13.8.2021 maanantaista perjantaihin klo 9-14. Chatissa voimme antaa neuvoja yleisellä tasolla. Tule rohkeasti chattaamaan kanssamme!

Kesällä puhelinpalvelussamme saattaa olla ruuhkaa. Välttääksesi jonottamisen, etsithän siis ensisijaisesti vastauksen kysymykseesi nettisivuiltamme tai tule chattaamaan kanssamme. Otamme sinuun aina yhteyttä puhelimitse, mikäli tarvitsemme lisäselvityksiä hakemukseesi.

Tässä vielä ohjeet päivärahan hakemiseen  pähkinänkuoressa, jos haet päivärahaa ensimmäistä kertaa tai edellisestä hakujaksosta on yli 6 kuukautta:

1. Ilmoittaudu TE-toimistoon työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä työttömyys/lomautuspäivänä. Muista ilmoittaa kuuluvasi JHL Työttömyyskassaan.
  2. Odota vähintään kaksi kalenteriviikkoa ennen kuin lähetät meille hakemuksen. Päivärahaa haetaan aina takautuvasti ja se tulee lähettää vähintään kahdelta kalenteriviikolta. Jos työsuhteesi on päättynyt/lomautus on alkanut osa-aikatyöstä –  katso tarkemmat hakuohjeet ja tarvittavat liitteet tilanteeseesi hakuohjeista.
  3. Seuraa käsittelytilannetta nettisivuiltamme sekä eWertin hakemusseurannasta. Olemme sinuun yhteydessä, jos tarvitsemme lisätietoja hakemukseesi.