Olemme koonneet tähän uutiseen maksatusjärjestelmäuudistuksen kuulumisia ja tietoa tulevaan kesään valmistautumisesta. Näitä samoja asioita käytiin läpi myös työttömyyskassan edustajiston varsinaisessa kokouksessa 24.5.2023.
Uusi etuuksien maksatusjärjestelmä on ollut käytössämme kohta viisi kuukautta. Käsittelytilanne on nyt kokonaisuutena parempi kuin alkuvuodesta, mutta emme valitettavasti ole vieläkään saaneet käsittelyvauhtia palautettua takaisin viime vuoden tasolle.
Käsittelytilanteesta johtuen käsittelemme hakemuksia edelleen myös iltaisin ja viikonloppuisin: esimerkiksi viime viikolla kassa oli torstaista alkaen kiinni, mutta loppuviikon aikana käsiteltiin silti yli 1200 hakemusta. Käsittelytilannepalvelussa nämä viikonloppuisin käsitellyt suuret määrät näkyvät viiveellä, joten harmillisesti palvelu antaa etenkin alkuviikosta virheellisen kuvan todellisesta käsittelytilanteesta.
Hakemukset otetaan hakemustyypeittäin käsittelyyn saapumispäivän mukaisessa järjestyksessä. Yksittäisten hakemusten käsittelyajat saattavat kuitenkin erota toisistaan paljonkin, koska esimerkiksi puuttuvat liitteet tai lausunnot voivat pidentää käsittelyaikaa.
Kesään valmistautuminen hyvässä vauhdissa
Kesä on kassassa vuoden kiireisintä aikaa, koska hakemusmäärät nousevat oppilaitosten vuotuisiin toiminta-aikoihin liittyvien kesäkeskeytysten johdosta huomattavasti. Osittain tästä syystä järjestelmäuudistus ajoitettiin vuodenvaihteeseen, jotta uudistus ei tullut voimaan juuri vuoden kiireisimpään aikaan.
Järjestelmää kehitetään edelleen jatkuvasti. Olemme saaneet myös juuri meidän kassamme tarpeita palvelevia kehitysehdotuksia eteenpäin ja mukaan järjestelmän uusiin toiminnallisuuksiin. Tavoitteenamme on saada järjestelmään muutama käsittelyä nopeuttava uusi toiminto vielä ennen kesän käsittelyruuhkia.
Järjestelmän kehittämisen lisäksi olemme pitkin kevättä lisäkouluttaneet henkilökuntaamme, kehittäneet sisäisiä prosessejamme ja palkanneet uusia, järjestelmän jo valmiiksi osaavia työntekijöitä. Olemme pyrkineet ohjeistamaan hakijoita sekä järjestelmän käytössä että hakuprosessiin liittyen muutenkin, jotta hakemusten käsittely olisi mahdollisimman sujuvaa eikä käsittely venyisi esimerkiksi puuttuvien liitteiden takia. Päivitimme juuri muun muassa koulunkäynninohjaajien kesäajan hakuohjeet, jotta päivärahan hakeminen kesällä olisi mahdollisimman sujuvaa.
Olemme myös vahvistaneet asiakaspalvelutiimiämme, jotta pystyisimme palvelemaan jäseniämme entistä nopeammin. Uuden järjestelmän myötä olemme vihdoin pystyneet ottamaan nettisivuiltamme löytyvän chat-palvelun rinnalle käyttöön myös suojatun yhteyden chatin Ewertti eAsioinnissa. Olemme saaneet chatista jo paljon positiivista palautetta, kun asiakasneuvojamme ovat pystyneet auttamaan esimerkiksi hakemuksen täyttämisessä tai muissa hakemiseen liittyvissä kysymyksissä reaaliaikaisesti. Reilusti yli puolet chat-palvelumme keskusteluista käydään jo suojatun chatin puolella! Uskomme, että uusi palvelukanava vähentää puhelinpalvelun ruuhkaa sekä lyhentää viestien vastausaikaa.
Työttömyyskassaan liittyvissä kysymyksissä kannattaa olla yhteydessä kassan asiakaspalveluun
Jos olet liiton ja kassan yhteisjäsen, ota jäsenyyteen liittyvissä asioissa liiton jäsenpalveluun. Liitto auttaa ja neuvoo myös esimerkiksi työsuhteeseen ja lakkoavustuksiin liittyvissä kysymyksissä.
Olethan yhteydessä kassan asiakaspalveluun kaikissa työttömyyskassaan, kassaan toimintaan ja etuuksiin liittyvissä kysymyksissä.
Asiakaspalvelumme on avoinna normaalisti koko kesän: puhelinpalvelu maanantaista torstaihin kello 9–12 ja chat maanantaista perjantaihin kello 9–14. Ewertti eAsioinnin chatissa saat henkilökohtaista palvelua puhelinpalvelun tapaan. Ewertin Viestit-osiossa voit viestitellä kanssamme mihin kellonaikaan tahansa.
Löydät meidät myös Facebookista, Instagramista ja Youtubesta.