Välttääksesi jonotusta puhelinpalvelussa, pyrithän selvittämään tilanteesi ensisijaisesti nettisivuiltamme. Tietoa koronan vaikutuksista päivärahan maksatukseen löytyy täältä

Mitä teen jos minut lomautetaan koronan johdosta

Jos sinut määrätään pois ansiotyöstä sen vuoksi, että työnteko työpaikallasi on estynyt vaikka itse et olisikaan sairastunut tai altistunut koronavirukselle eikä  työnantajallasi ole tarjota korvaavaa työtä tai etätyötä, voidaan sinut lomauttaa. Myös koronapandemian aiheuttama taloudellinen tilanne voi johtaa lomautuksiin.

Lomautuksen ajalta voit hakea ansiopäivärahaa. Kun saat lomautusilmoituksen niin toimi seuraavien ohjeiden mukaan:

• 1. Ilmoittaudu TE-toimistoon työnhakijaksi
    • tämä tulee tehdä viimeistään ensimmäisenä lomautuspäivänä. Päivärahaa voidaan maksaa vain siltä ajalta, kun olet työnhakijana.
    • ilmoitathan TE-toimistolle, mikäli sinulla on yritystoimintaa, omistat metsä- tai maatilaa, toimit omais- tai perhehoitajana, opiskelet työttömyyden ohella.
    • voit ilmoittautua työnhakijaksi TE-toimiston Oma-asiointi -palvelussa
  • 2. Täytä päivärahahakemus aikaisintaan kahden viikon kuluttua lomautuksen alkamisesta
    • täytä hakemus  eWertti Nettikassassa
    • jos olet saanut päivärahaa jo aiemmin ja viimeisimmästä maksetusta päivästä on enintään kuusi kuukautta, voit täyttää eWertissä muutettavan jatkohakemuksen. Muussa tapauksessa täytä ansiopäivärahahakemus.
    • hae ansiopäivärahaa kolmen kuukauden kuluessa siitä päivästä, josta haluat päivärahaa hakea.

Kokoaikainen lomautus

• lähetä hakemus aikaisintaan kahden viikon kuluttua lomautuksen alkamisesta niin, että hakemus päättyy sunnuntaihin.
      • kokoaikainen lomautus ei ole kyseessä esimerkiksi silloin, kun olet lomautettu keskiviikosta seuraavan viikon tiistaihin asti, vaikka kesto on yhteensä viikon. Kyse on tällöin kahdesta lyhennetystä työviikosta.
    • mikäli olet lomautuksen aikana tehnyt töitä omalle tai toiselle työnantajalle, ilmoita työpäivät ja tunnit päiväkohtaisesti hakemuksessa.
    • jos sinut on lomautettu ns. pätkissä, niin voit toimittaa hakemuksen heti ensimmäisen lomautusjakson päätyttyä. Esimerkiksi sinut lomautetaan kahdeksi viikoksi, joista lomautus 1. vko 13.-19.4.2020 ja 2. vko 18.-24.5.2020. Voit hakea päivärahaa heti yhdeltä viikolta kun huhtikuun lomautusviikko on ohi.

Lomautus lyhennetylle työviikolle tai työpäivälle

• työttömyyskassa pyytää sinulta tarvittaessa lisää hakemusta
    • mikäli sinulle maksetaan palkka kalenterikuukausittain, sinun tulisi hakea päivärahaa myös samassa rytmissä. Jos haet päivärahaa kalenterikuukausittain, sinun tulee lähettää työttömyyskassalle selvitys kuukauden viimeisestä kalenteriviikosta sen päättyessä keskellä viikkoa. Selvityksen voi lähettää esimerkiksi eWertti Nettikassan kautta.
      • esimerkiksi kuukauden viimeinen päivä on keskiviikko. Sinun tulee ilmoittaa tässä tapauksessa työpäivät ja tunnit loppuviikonkin (torstaista sunnuntaihin) ajalta, koska lomautuksen ajalta työaikatarkastelu tehdään kalenteriviikoittain.

Täytä hakemus huolellisesti sekä tarpeeksi pitkältä ajalta. Hakemus ei tule nopeammin käsittelyyn sillä, että ensimmäinen hakemus toimitetaan liian lyhyeltä ajalta.

• 3. Liitä mukaan tarpeelliset liitteet

Palkkatiedot ennen lomautusta olevalta ajalta

• palkkatodistus tai kaikki palkkalaskelmat vähintään 26 kalenteriviikolta ennen lomautusta, jos et ole ennen saanut päivärahaa tai edellisestä kerrasta on kulunut yli 26 viikkoa
      • mikäli ajanjaksoon sisältyy palkattomia poissaoloja tai esimerkiksi alennettua sairasajan palkkaa, tulee todistuksen olla vastaavasti pidemmältä ajalta.
      • tarkemmat ohjeet palkkatodistukseen löydät ohjepankista
    • jos olet ollut työttömänä tai lomautettuna edellisen 26 viikon aikana, lähetä palkkatiedot edellisen työttömyysjakson sekä nykyisen työttömyysjakson väliseltä ajalta
      • esimerkiksi olet viimeksi saanut päivärahaa 6.1.2020 asti ja jäät nyt lomautetuksi 1.4.2020, lähetä palkkatiedot ajalta 7.1.2020 – 31.3.2020.

Suosittelemme pyytämään palkkatodistuksen palkanlaskijalta. Ellet hanki palkkatodistusta palkanlaskijaltasi, lähetä tällöin kaikki palkkalaskelmat tarvittavalta ajalta. Työttömyyskassa saa palkkatietoja myös tulorekisterin kautta, mutta toistaiseksi palkkatodistus kannattaa toimittaa, jotta hakemus saadaan nopeammin käsiteltyä.

Palkkatiedot hakemuksen ajalta

• mikäli olet lomautuksen aikana töissä omalla tai toisella työnantajalla, lähetä niistä töistä myös palkkalaskelmat joiden maksupäivä osuu hakujakson ajalle
    • jos sinut on lomautettu lyhennetylle työviikolle tai -päivälle, niin lähetä työttömyyskassalle hakujakson ajalla tehdyistä töistä kaikki palkkalaskelmat

Muut tarvittavat liitteet

• kopio lomautusilmoituksesta
    • kopio työsopimuksesta. Jos sinut on lomautettu osa-aikatyöstä tai teet lomautusaikana osa-aikaisia tai keikkatöitä toiselle työnantajalle, liitä mukaan tätä työtä koskeva työsopimus.
    • selvitys koko kalenteriviikon työpäivistä ja tunneista, jos lomautuksesi kestää lyhyemmän aikaa kuin yhden täyden kalenteriviikon.

Jos saat muuta etuutta tai sinulla on yritystoimintaa, toimita myös seuraavat liiteet

• kopio päätöksestä, mikäli saat jotain muuta sosiaalietuutta esimerkiksi osatyökyvyttömyyseläkettä.
    • kopio viimeisimmästä vahvistetusta verotuspäätöksestä jos sinulla on sivutoimista yritystoimintaa. Muista ilmoittaa yritystoiminnasta myös TE-toimistoon.

Voit tarkistaa vaikuttaako etuutesi päivärahaan Muiden sosiaalietuuksien vaikutuksesta päivärahaan

Liitteet voit lähettää hakemuksen yhteydessä eWertti Nettikassassa tai Hakemusliitteet -palvelussa. Voit halutessasi myös postittaa liitteet työttömyyskassalle.

• 4. Seuraa hakemuksesi käsittelytilannetta
    • työttömyyskassa käsittelee hakemukset saapumispäivän mukaan saapumisjärjestyksessä
    • voit seurata hakemuksesi käsittelytilannetta helposti eWertti Nettikassan kautta
    • kassan yleistä käsittelytilannetta voit seurata Käsittelytilannepalvelun kautta

Toivomme, että vältät soittamista kassan puhelinpalveluun vain hakemuksen käsittelytilannetta tiedustellaksesi.