Välttääksesi jonotusta puhelinpalvelussa, pyrithän selvittämään tilanteesi ensisijaisesti nettisivuiltamme. Jos sinut on lomautettu, luethan päivärahan hakuohjeet täältä

Paljonko menee veroa ja kuinka toimitan verokortin

Verotus 1.1.2020 alkaen ja sähköiset muutosverokortit

Uudet verokortit tulevat voimaan 1.2.2020. Työttömyyskassa saa 1.2.2020 voimaan tulevat verotiedot suorasiirtona verottajalta, jos olet kassan jäsenenä tai liittynyt 10.1.2020 mennessä. Tällöin ei kassaan tarvitse itse toimittaa verokorttia, vaan ennakonpidätys suoritetaan suorasiirtona tulevan ennakonpidätysprosentin mukaisena.

Huomaathan kuitenkin, että verohallinnon antaman päätöksen mukaan ennakonpidätys suoritetaan vähintään 25 prosentin mukaan silloin jos jäsenelle maksetaan työttömyyspäivärahaa, vuorottelukorvausta tai liikkuvuusavustusta ja ennakonpidätysprosentti on laskettu palkkaa varten (eli suorasiirtona saatu tieto verottajalta).
Näin menetellään silloinkin vaikka verokorttiin olisi merkitty pienempi prosentti.

Ennakonpidätysprosentti määräytyy sen verokortin mukaan mikä on voimassa kun päiväraha maksetaan.

Muutosverokortti etuutta varten työttömyyskassaan 1.1.2020 tai sen jälkeen

Jos haluat muuttaa ennakonpidätystietojasi, tulee sinun tilata verottajalta muutosverokortti etuutta varten.

Muutosverokortin avulla ennakonpidätysprosentti voi olla pienempi kuin 25%.

Helpoiten muutosverokortin tilaaminen onnistuu verottajan OmaVero-palvelun kautta.
Katso verottajan ohje muutosverokortin tilaamisesta etuutta varten.
Verokorttia ei tarvitse itse toimittaa työttömyyskassaan, jos valitset etuuden maksajaksi Julkisten ja hyvinvointialojen työttömyyskassan.

OHJE muutosverokortin sähköiseen hakemiseen ja lähettämiseen:

• Valitse OmaVero-palvelussa Verokortit ja ennakkovero
  • Tilaa uusi verokortti
  • Muut tulot välilehdellä valitse kyllä kohdassa Etuudet ja + lisää uusi etuus
  • Valitse etuuden maksajaksi Julkisten ja Hyvinvointialojen tk ja täytä muut tarvittavat tiedot
  • Etuuden laji on joko ansiosidonnainen päiväraha tai vuorottelukorvaus
  • Jos kyseessä on ensimmäinen hakemuksesi ja tarvitset arvion päivärahan määrästä, voit laskea sen päivärahalaskurilla

Muutosverokortin tiedot ovat käytössä kassassa pääsääntöisesti seuraavana päivänä. Hae siis muutosverokortti ennen kuin lähetät hakemuksen.