Paljonko menee veroa ja kuinka toimitan verokortin

Verotus 1.1.2019 alkaen ja sähköiset muutosverokortit

Uudet verokortit tulevat voimaan 1.2.2019. Työttömyyskassa saa 1.2.2019 voimaan tulevat verotiedot suorasiirtona verottajalta, jos olet kassan jäsenenä tai liittynyt 6.1.2019 mennessä. Tällöin ei kassaan tarvitse itse toimittaa verokorttia, vaan ennakonpidätys suoritetaan suorasiirtona tulevan ennakonpidätysprosentin mukaisena.

Huomaathan kuitenkin, että verohallinnon antaman päätöksen mukaan ennakonpidätys suoritetaan vähintään 25 prosentin mukaan silloin jos jäsenelle maksetaan työttömyyspäivärahaa, vuorottelukorvausta tai liikkuvuusavustusta ja ennakonpidätysprosentti on laskettu palkkaa varten (eli suorasiirtona saatu tieto). Näin menetellään silloinkin vaikka verokorttiin olisi merkitty pienempi prosentti.

Muutosverokortti etuutta varten työttömyyskassaan 1.1.2019 tai sen jälkeen

Jos haluat muuttaa ennakonpidätystietojasi, tulee sinun tilata verottajalta muutosverokortti etuutta varten.

Muutosverokortin avulla ennakonpidätysprosentti voi olla pienempi kuin 25%.

Helpoiten muutosverokortin tilaaminen onnistuu verottajan OmaVero-palvelun kautta. Tällöin verottaja toimittaa muutosverokortin sähköisesti suoraan työttömyyskassaan eikä sitä tarvitse itse lähettää.

OHJE muutosverokortin sähköiseen hakemiseen ja lähettämiseen:

• Valitse OmaVero-palvelussa Verokortit ja ennakkovero
  • Tilaa uusi verokortti
  • Muut tulot välilehdellä valitse kyllä kohdassa Etuudet ja + lisää uusi etuus
  • Valitse etuuden maksajaksi Julkisten ja Hyvinvointialojen tk ja täytä muut tarvittavat tiedot
  • Etuuden laji on joko ansiosidonnainen päiväraha tai vuorottelukorvaus

Muutosverokortin tiedot ovat käytössä kassassa pääsääntöisesti seuraavana päivänä. Hae siis muutosverokortti ennen kuin lähetät hakemuksen.