Liitto neuvoo lakkoon ja lakkoavustuksiin liittyvissä asioissa

Poliittinen lakko on ammattiliiton julistama lakko, jonka ensisijaisena tavoitteena ei ole vaikuttaa työehtosopimuksiin tai työnantajiin, vaan lakolla ajetaan poliittisia tai yhteiskunnallisia päämääriä. Lakkopäivien ajalta ei makseta ansiopäivärahaa, mutta liiton jäsenet voivat saada lakkoavustusta.

Ammattiliitto JHL:n sivuilta löydät työtaistelutoimiin ja lakkoavustuksen hakemiseen liittyvää tietoa.

Lakkopäiviltä ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, mutta liiton jäsenet voivat hakea lakkoavustusta liitosta. Lakkoavustus ei kerrytä työssäoloehtoa, eikä sitä huomioida sovittelussa.

Päivärahaoikeus lakon aikana osa-aikatyössä

Jos olet osa-aikatyössä ja saat soviteltua päivärahaa, ei päivärahaan ole oikeutta lakkopäiviltä. Ilmoita kassalle hakemuksessa lakosta kirjoittamalla ”lakko” lakkopäivien kohdalle ja pidä työnhakusi voimassa TE-toimistossa.

Päivärahaoikeus lakon aikana lomautetulla

Lakon aikana työttömyyspäivärahaan ei ole oikeutta, jos et ole jo entuudestaan lomautettuna. Jos olet ollut lomautettuna jo ennen lakon alkua, on sinulla oikeus päivärahaan. Pidä työnhaku voimassa TE-toimistossa ja hae päivärahaa normaalisti.

Mielenilmaus

1.2.2024 järjestettävä Stop nyt! -mielenosoitus ei ole lakko. Jos osallistut mielenilmaukseen, olet osa-aikatyössä ja saat soviteltua päivärahaa, merkitse hakemukseesi sen päivän osalta työtuntisi toteutuneen mukaan. Lisätietoa mielenilmauksesta liiton Painava syy -sivulla