Palveluita käyttäessä voi tulla väillä ongelmatilanteita. Tältä sivulta löydät työttömyyskassan tiedossa olevat ongelmat ja ratkaisut kuinka pääset niistä eroon.
- Et pääse kirjautumaan
Jos sinulla on ongelmia Suomi.fi tunnistautumisessa, ota yhteyttä tunnistautumistavasta vastaavaan tahoon, esimerkiksi omaan pankkiisi tai operaattoriin.
Lisätietoja Suomi.fi-tunnistuksesta osoitteessa: https://www.suomi.fi/ohjeet-ja-tuki/tietoa-tunnistuksesta/nain-tunnistautuminen-toimii
- Käytössäsi on Apple ja selaimena Safari, kirjatuminen tai hakemuksen lähetys ei onnistu
Ota Safari -selaimesta pois päältä ”Yksityinen” selaus
- eWertti ei avaudu, sivu on musta
Saat virheilmoituksen jossa lukee: ”Please enable javascript from your browser”
Käy selaimen asetuksissa laittamassa Javascript päälle.
- Avautuu aina ansiopäivärahakemus, vaikka valitset esim. jatkohakemuksen (Muutettava tai ei muutettava)
Tyhjennä selaimen välimuisti sekä sulje kaikki selainikkunat. Tämän jälkeen yritä uudelleen
Ohjeet eri selaimien välimuistin tyhjentämiseen löydät alta.
Chrome: https://support.google.com/adwords/answer/32050?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=fi
Firefox: https://support.mozilla.org/fi/kb/firefoxin-valimuistin-tyhjentaminen
Internet Explorer: https://support.microsoft.com/fi-fi/help/17438/windows-internet-explorer-view-delete-browsing-history
Safari: https://help.apple.com/safari/mac/9.0/?lang=fi#/sfri20948
- Et voi täyttää esitäytettyä jatkohakemusta (ei muutettava tai muutettava)
Saat virheilmoituksen jossa lukee: ”Toimintoa ei voi jatkaa – Esitäyttöä ei voi tehdä”
Tämä tarkoittaa sitä, että et voi täyttää jatkohakemusta ja syynä siinä voi olla:
- sinulle ei ole koskaan annettu päätöstä tai maksettu etuutta tai
- edellisestä maksetusta päivästä tai päätöksestä on yli kuusi kuukautta (kesällä 8kk)
Tällöin jokin ylläolevista ehdoista ei täyty ja päivärahaa ei pääse kyseisellä lomakkeella hakemaan vaan on käytettävä ansiopäivärahan ensimmäistä hakemusta.
Jos käytät ”Ei muutettavaa jatkohakemusta” ja maksurytmin (4 viikkoa tai 1 kalenterikuukausi) mukainen hakuajan loppupäivä on suurempi kuin kuluva päivä, ei hakemusta voi vielä lähettää/täyttää ja hakemus ei avaudu.
Esimerkiksi haet päivärahaa aina ma-su hakujaksolla 4 viikon välein, tällöin et voi lähettää hakemusta kuin vasta 4 viikon päästä sunnuntaina.
Vaikka hakemuksen lähettää sunnuntaina, aloitetaan hakemuksen käsittely vasta maanantaina.
- Mikäli kirjautumissivu ei aukea saattaa tietoturva-, virusohjelmistosi estää pääsyn sivulle
Avast virusohjelmassa asetusten muuttaminen auttaa sisäänkirjautumisessa. Alla ohje:
- Avaa Avast ja valitse asetukset
- Valitse Aktiivinen suojaus ja selainsuoja kohdasta klikkaa ”Mukauta painiketta”
- Valitse Poikkeukset
- Kirjoita ”Älä huomioi seuraavia URL-osoitteita”-kohtaan https://tyottomyyskassa.jhl.fi
- Paina ”Lisää”- painiketta
- Paina ”OK”- painiketta
- En saa työttömyyskassan posteja kotiin paperisena
Vahtoehdot:
eWertissä olet valinnut toimitustavaksi sähköpostin ja näin ollen kaikki työttömyyskassan lähettämät postit( kirjet ja päätökset) tulevat ensisijaisesti eWerttiin. Päätös lähtee kuitenkin työttömyyskassasta paperisena postina, jos sitä ei ole 7 päivän kuluessa avattu eWertissä.Et ole valinnut eWertin kautta sähköista toimitustapaa mutta olet itse Postin Omaposti-palvelussa valinnut postin toimittavan postisi vain Omapostiin. Näin ollen postit eivät tule paperisena.
Tarvittaessa voit myös ottaa yhteyttä työttömyyskassan asiakaspalveluun soittamalla numeroon 010 190 300.