Hakuohje palatessasi päivärahan hakijaksi

Saatat olla saanut jo aiemmin päivärahaa tai ainakin päätöksen päivärahasta, mutta olet välillä ollut esimerkiksi työssä, sairauspäivärahalla tai karenssissa. Lue tältä sivulta ohjeet palatessasi päivärahan hakijaksi katkoksen jälkeen.

  • 1. Ilmoittaudu TE-toimistoon
    • Ilmoittaudu TE-toimistoon työnhakijaksi tai varmista, että työnhakusi on edelleen voimassa siitä päivästä lukien, josta aiot hakea päivärahaa. Tämän voit tehdä TE-toimiston Oma asiointi -palvelussa.
  • 2. Täytä päivärahahakemus
    • Valitse eWertti Nettikassassa muutettavava jatkohakemus, mikäli edellisestä maksetusta päivästä tai annetusta päätöksestä on alle kuusi kuukautta aikaa. Jos maksusta tai päätöksestä on kulunut yli puoli vuotta, täytä tällöin ansiopäivärahahakemus.
    • Voit lähettää hakemuksen jo kahden täyden kalenteriviikon jälkeen, mikäli katkos päivärahan hakemisessa on kestänyt vähintään oman hakurytmisi verran eli neljä viikkoa tai kuukauden. Voit myös palata suoraan aiempaan hakurytmiisi.
    • Hae ansiopäivärahaa kolmen kuukauden kuluessa siitä päivästä, josta haluat päivärahaa hakea.
  • 3. Liitä mukaan tarpeelliset liitteet
    • Jos olet ollut töissä hakemusten välissä, lähetä liitteeksi palkkatodistus tai kaikki palkkalaskelmat työsuhteen ajalta.
    • Jos olet ollut karenssissa, lähetä selvitys karenssin ajalta. Mikäli olet ollut kokonaan työtön, oma kirjallinen ilmoitus esimerkiksi eWertti Nettikassan kautta viestillä riittää.
    • Jos olet saanut jotain muuta etuutta tai ollut opiskelemassa, lähetä näistä päätös tai todistus.

    Liitteet voit lähettää hakemuksen yhteydessä eWertti Nettikassassa tai Hakemusliitteet -palvelussa. Voit halutessasi myös postittaa liitteet työttömyyskassalle.

  • 4. Seuraa hakemuksesi käsittelytilannetta
    • Työttömyyskassa käsittelee hakemukset saapumispäivän mukaan saapumisjärjestyksessä
    • Voit seurata oman hakemuksesi käsittelytilannetta helposti eWertti Nettikassan kautta
    • Työttömyyskassan yleistä käsittelytilannetta voit seurata Käsittelytilannepalvelun kautta

Mikäli hakemukseesi tarvitaan lisätietoja, yritämme soittaa sinulle numerosta 010 190 300. Ellemme tavoita sinua, lähetämme sinulle kirjeen tai viestin eWertti Nettikassan kautta.