Käsittelytilanne

Palvelusta pystyt seuraamaan työttömyyskassan yleistä käsittelytilannetta hakemustyypeittäin.

Työttömyyskassaan saapuneiden hakemusten määrä vaikuttaa käsittelyn nopeuteen, joten hakemustyypin käsittelytilanne ei välttämättä muutu päivittäin vaikka hakemuksia käsitelläänkin. Kuukauden alkupuolella hakemuksia tulee moninkertaisesti verrattuna loppukuuhun, joten hakemusten käsittelyaika on kuun alkupuolella pidempi kuin loppukuussa.

Hakemukset käsitellään saapumispäivän mukaan saapumisjärjestyksessä. Mikäli tarvitsemme lisätietoja hakemuksen käsittelemiseksi, otamme yhteyttä hakijaan tai tarvittaessa työnantajan edustajaan. Lisätiedot saatuamme otamme hakemuksen uudelleen käsiteltäväksi viikon kuluessa.

Otsikko ”Käsittelytilanne Työttömyyskassassa” ja sen perässä oleva päivämäärä kellonaikoineen kertoo sen, milloin työttömyyskassan käsittelytilanne on viimeksi päivittynyt tähän palveluun.

Hakemustyypin (ansiopäivärahahakemus, jatkohakemus, soviteltava jatkohakemus) perässä oleva päivämäärä kertoo minä päivänä saapuneita kyseisen hakemustyypin hakemuksia käsitellään parhaillaan työttömyyskassassa.

Oman hakemuksen käsittelyseuranta

eWertti Nettikassan käsittelyseurannasta saat tietää oman hakemuksesi saapumispäivän ja käsittelytilan. Hakemuksesi käsittelyä voit seurata ja hakemuksesi käsittelyajankohdan voit arvioida vertaamalla hakemuksesi saapumispäivää työttömyyskassan yleiseen käsittelytilanteeseen.

Käsittelyseurannan tilat

Käsittelytilanne päivittyy useamman kerran päivässä.

• saapunut: hakemus on saapunut työttömyyskassaan, mutta sitä ei ole vielä otettu käsittelyyn
  • käsittelyssä: hakemus on otettu käsittelyyn. Koskee myös tilannetta, jossa hakemus otetaan jatkokäsittelyyn.
  • odottaa jatkokäsittelyä: hakemukseen on pyydetty lisäselvityksiä, hakemus tai liitteet ovat olleet puutteellisia ja hakemus odottaa jatkokäsittelyä
  • valmis/arkistoitu: hakemus on käsitelty ja maksu ja päätös on tehty.

Erilaiset hakemustyypit

• ansiopäivärahahakemus tarkoittaa hakemusta, jolla jäsen hakee ansiopäivärahaa ensimmäistä kertaa tai pidemmän tauon jälkeen
  • soviteltava jatkohakemus tarkoittaa hakemusta, jossa jäsen hakee soviteltavaa päivärahaa, koska hänellä on töitä hakujakson aikana
  • jatkohakemus tarkoittaa ensimmäisen ansiopäivärahahakemuksen jälkeisiä kokonaan työttömän tai lomautetun hakemusta, joihin on tehty muutoksia.
    Ei koske eWertin tai eEmelin kautta lähetettyjä pikajatkohakemuksia, jotka käsitellään pääsääntoisesti nopeammin.