På den här sidan hittar du anvisningar om att ansöka om dagpenning och om vilka bilagor som behövs, om du är arbetsoförmögen.
Om du är i ett anställningsförhållande
Som arbetsoförmögen kan du ha rätt till dagpenning om du fått sjukdagpenning av FPA i 300 dagar och din pensionsansökan är under behandling.
Att ansöka om dagpenning
- 1. Anmäl dig på AN-byrån
- Anmäl dig som arbetssökande genast när du fått beskedet om att maxtiden på 300 dagar sjukdagpenning går ut
- Du kan anmäla dig som arbetssökande på AN-byråns webbplats under Mina E-tjänster
- 2. Fyll i dagpenningsansökan
- Du kan skicka in ansökan till arbetslöshetskassan via Ewertti eTjänsten eller per post. Ansökningar som skickas via Ewertti kommer fram snabbare och kommer därför också snabbare under behandling.
- Läs ifyllningsanvisningarna noga och skaffa bilagorna som behövs till ansökan.
- Skicka in ansökan tidigast två veckor efter att din arbetslöshet började och så att ansökan slutar på en söndag.
- Ange i ansökan om du ansökt om invalidpension och om du fått ett beslut om det. Pensionsansökan är en förutsättning för att få inkomstrelaterad dagpenning.
- Ange i fältet för ytterligare information i ansökan vilket arbetspensionsbolag du ansökt om invalidpension hos. Arbetslöshetskassan behöver den uppgiften för behandlingen av din dagpenningsansökan.
- Ansök om inkomstrelaterad dagpenning inom tre månader efter den dag du vill ansöka om dagpenning från.
- 3. Bifoga de nödvändiga bilagorna
Löneuppgifterna
Arbetslöshetskassan får löneuppgifterna om den som ansöker om dagpenning från inkomstregistret och använder alltid de uppgifterna när det är möjligt.
Om alla uppgifter som behövs för behandlingen av ansökan inte fås från inkomstregistret, ber kassan om dem av löneräknaren eller av sökanden själv. Att skicka ett löneintyg redan med ansökan kan i sådana här fall göra att behandlingen går snabbare, eftersom arbetslöshetskassan då har uppgifterna färdigt. Besluten fattas dock alltid om möjligt på basis av uppgifterna i inkomstregistret och löneuppgifter som bifogats med ansökan används endast i de fall då uppgifterna i inkomstregistret inte är tillräckliga.
Till ansökan ska emellertid bifogas åtminstone de nödvändiga bilagorna:
- arbetsgivarens intyg på att arbetsgivaren inte kunnat erbjuda dig ett arbete som motsvarar din nuvarande arbetsförmåga
- en kopia av invalidpensionsbeslutet om du redan fått det
- en kopia av ett giltigt läkarintyg om AN-byråns utlåtande inte anger längden på din sjukledighet
- en kopia av beslut om andra socialförmåner, om du har någon, t.ex. hemvårdsstöd för barn
- en kopia av ditt arbetsavtal om du har t.ex. deltidsarbete
- en kopia av det senaste bekräftade beskattningsbeslutet om du idkar företagsverksamhet som bisyssla eller är ägare till en gårds- eller skogsbruksenhet. Kom ihåg att också anmäla företagsverksamhet hos AN-byrån.
Bilagorna kan skickas med ansökan i Ewertti eTjänsten. Du kan också skicka bilagorna per post till arbetslöshetskassan om du vill.
- 4. Följ behandlingen av din ansökan
- Arbetslöshetskassan behandlar ansökningarna i ankomstordning
- I Ewertti eTjänsten kan du enkelt följa behandlingen av din ansökan
- På vår webbplats kan du också följa med arbetslöshetskassans allmänna behandlingssituation
- Om du får beslutet om invalidpension innan din ansökan behandlats, var snäll och skicka det till arbetslöshetskassan direkt. På det sättet undviker du återkrav.
Om vi behöver ytterligare uppgifter för din ansökan försöker vi ringa dig från numret 09 7703 1000. Om vi inte når dig skickar vi ett brev till dig. Om du har gett tillstånd till elektroniska begäranden om ytterligare utredning skickar vi ett meddelande via Ewertti eTjänsten.
Att skicka en fortsättningsansökan
I fortsättningen ansöker man om dagpenning för perioder på fyra kalenderveckor (måndag till söndag), en månad eller en kalendermånad (från första till sista dagen).
Om du får någon annan förmån, till exempel delinvalidpension, ansök i fortsättningen om dagpenning per kalendermånad.