Gå till innehållet

Behandlingssituationen 1.2.2023

För tillfället behandlar vi ansökningar om fortsatt arbetslöshetsförmån som anlänt 29.1.2023. När det gäller ansökningar om fortsatt jämkad arbetslöshetsförmån behandlas nu ansökningar från 9.1.2023.

Också i fråga om nya ansökningar behandlas nu ansökningar som anlänt 9.1.2023. Behandlingen kommer nu att framskrida snabbare, eftersom vi får färre ansökningar nu än under årets första dagar.

I januari behandlade vi sammanlagt cirka 8000 ansökningar.

Många har kontaktat kundservicen

I januari svarade vi på sammanlagt 2808 telefonsamtal. I telefontjänsten har det ofta varit mest rusning den första timmen, medan vi i slutändan av servicetiden och i slutet av veckan haft kortare väntetider. Även chattlinjerna har varit populära. I januari fördes sammanlagt 1690 chattdiskussioner!

Vi har fått många meddelanden till Ewertti eTjänsten, så svarandet tar tyvärr längre än vanligt för tillfället. Vi svarar på meddelandena i den ordning de anlänt. Vi ber dig att inte skicka flera meddelanden om samma ärende så att inte rusningen ökar ytterligare. En stor del av meddelandena gäller ansökningarnas behandlingstid eller utbetalningsdagar. Du ser kassans allmänna behandlingssituation i behandlingssituationstjänsten som du når på framsidan av vår webbplats.

Kontrollera gärna dina meddelandeinställningar i Ewertti: har du valt eTjänsten som kanal för meddelanden om utbetalningar och beslut? Då kan du se begäranden om ytterligare information samt meddelanden direkt efter att vi skickat dem.

Utbetalningssystemet för förmåner förnyades vid årsskiftet. Under avbrottet när systemet byttes kunde ansökningar inte skickas eller behandlas. Därför har vi haft ovanligt många ansökningar att behandla i början av året, vilket har lett till rusning.