- Håll din jobbsökande i kraft
Arbetsansökan måste vara i kraft under tiden då du jobbar som inhoppare, för att dagpenningen kan betalas. Om du börjar ett arbete som varar över två veckor (minst 15 kalenderdagar), anmäl det till TE-byrån i Mina e-tjänst service.
- Skicka ansökan om dagpenning och bilagor till arbetslöshetskassan
Skicka ansökan till arbetslöshetskassan enligt din normal ansökningsperiod. Fyll i ansökan i Ewertti eTjänst med ändringsbar fortsatt ansökan. Om du ansöker för första gången, skicka ansökan om inkomstrelaterad dagpenning. Läs mer om nödvändiga bilagor och hur man väljer ansökningsblanketten från anvisningsbank.
- Följ upp handläggningsskedet av din ansökan
Arbetslöshetskassans allmänna handläggningsskede ser du från webbsidornas huvudsida. Din ansökan är kön i som heter ”Jämkad fortsättningsansökan”. Om du loggar in till Ewertti eTjänst, ser du handläggningsskedet av din egen ansökan
Inhoppare
Ditt jobb som inhoppare kan vara på deltid eller på heltid. Ditt jobb som inhoppare på heltid kan vara högst för två veckor. Arbetsförhållande som varar över två veckor är heltidsarbete.
Frågor som ställs ofta
Mera frågor som ställs ofta
Ewertti eTjänst
Elektroniskt tjänst där du kan skicka ansökningar med bilagor och granska dina egna uppgifter.
Bilagor till ansökan
Du kan skicka bilagor till arbetslöshetskassan i en skyddad förbindelse utan att du måste logga in.
Dagpenningskalkylator
Du kan beräkna en riktgivande uppskattning av den kommande inkomstrelaterade dagpenningen med hjälp av dagpenningskalkylatorn.