Kassan har flera tjänster, vars syfte är att sökning av dagpenning och uppdatering och uppföljning av egna uppgifter blir lättare och smidigare.
På kassans webbsidor har samlats mycket information om olika förmåner och mångsidigt praktiska anvisningar från sökning av dagpenning till användning av eWertti Webbkassa. På sidorna hittar du också anvisningar om hur du ska fungera i olika situationer- till exempel vad du ska beakta när arbetsförhållandet tar slut, ett nytt deltidsarbete börjar eller om du blir permitterad.
Även om det finns mycket information på våra sidor, kan det ibland finnas behov till personlig service. Kassan har flera tjänster, vars syfte är att sökning av dagpenning och uppdatering och uppföljning av egna uppgifter blir lättare och smidigare.
Har du redan provat chatten (på finska)?
I eWertti Webbkassa kan du bläddra igenom dina egna dagpenningsuppgifter, skicka din ansökan och vid behov skicka meddelanden med en skyddad förbindelse till kassan. I Hakemusliitteet -tjänsten kan du skicka elektroniska bilagor utan inloggningen till ansökningens handläggare. Detta rekommenderas absolut i stället för e-posten. Dessutom kommer bilagan snabbare till behandling via Hakemusliitteet-tjänsten.
Den virtuella assistenten Elsa, som har jour 24 timmar i dygnet, vägleder dig till oftast ställda frågor. Människokollegor hjälper Elsa i Chat-tjänsten från måndag till fredar klockan 9-14 och svara på frågor som kommer på allmän nivå. Det pågår i genomsnitt över 600 diskussioner per månad i chatten, och över 85 % av den feedback som vi fått har varit positiv: ”Den bästa tjänsten någonsin, och utan att köa”. ”Jag fick ett snabbt och precist svar till ditt ärende”. ”Vänlig och sakkunnig service”. Chatten är inte skydda, så man ska inte skicka personliga uppgifter via den. Till de flesta frågor som kunderna ställer hittar man lyckligtvis svaret också utan inloggning? Har du redan provat chatten?
Om du tillhör den grupp som tycker om att sköta sina ärenden per telefon, är du inte ensam. I telefontjänsten 010 190 300 får du personlig service från måndag till torsdag klockan 9-12. Våra kundrådgivare svarar månatligen till över två tusen samtal. Telefonservicen har mest rusning vanligtvis på morgonen, och dagarna med mest rusning är vanligtvis måndag och tisdag. Om det möjligt, lönar det sig alltså att ringa i slutet av veckan eller fört efter klockan 11.
Tips: från tjänsten Handläggningsskedet ser du behändigt, på vilken dag ankomna ansökningar behandlas för tillfället, och på grund av det kan du uppskatta läget av din egen ansökan.