Vår kundservice är öppen normalt hela sommaren: telefontjänsten från måndag till torsdag klockan 9-12 och den finskspråkiga chatten måndag till fredag klockan 9-14.
I chatten i Ewertti eTjänsten får du personlig service (endast på finska) som i telefontjänsten. I Ewertti, på sidan Meddelanden, kan du vara i kontakt med oss vilken tid på dygnet som helst.
Följ med det allmänna handläggningsläget på nätet och behandlingen av din egen ansökan i Ewertti
Handläggningslägestjänsten på vår webbplats visar kassans allmänna handläggningsläge enligt ansökningstyp. Vid månadsskiftet fick vi igen många fler ansökningar jämfört med andra dagar: exempelvis den 30.5 kom det cirka 60 jämkade fortsättningsansökningar och den 31.5 sammanlagt nästan 1200. Som under tidigare somrar får vi säkert många ansökningar två veckor efter att skolorna har slutat, i år alltså 18 och 19.6.
I sådana fall tar det flera dagar att behandla ansökningarna från en enda dag. Därför kan det i handläggningslägestjänsten se ut som att handläggningsläget inte framskrider alls. Även på sommaren behandlas ansökningar också på kvällar och veckoslut.
I handläggningslägestjänsten syns de stora mängderna veckoslutsbehandlingar med en fördröjning, så särskilt i början av veckan ger tjänsten tyvärr en felaktig bild av handläggningsläget.
Våra handläggare kan kontakta sökandena direkt också under veckoslut. Om det behövs fler uppgifter till ansökan skickar vi ett meddelande via Ewertti eTjänsten eller ringer från numret 09 7703 1000.