Työ- ja elinkeinotoimistot on lakkautettu vuodenvaihteessa. Oma kotikunta tai useamman kunnan muodostama työllisyysalue tarjoaa jatkossa työttömän ja työnhakijan palvelut.
Työttömäksi jäädessä työttömyysturvan maksaminen edellyttää ilmoittautumista työnhakijaksi työvoimaviranomaiselle. 1.1.2025 alkaen tämä työvoimaviranomainen on oma kotikunta tai työllisyysalue. Ilmoittautumisen voi kuitenkin jatkossakin hoitaa Työmarkkinatorin verkkopalvelussa.
Muutos ei vaikuta työttömyysturva-asian käsittelyyn työttömyyskassassa. Kassan tehtävät eivät muutu ja työttömyysturva maksetaan jatkossakin työvoimaviranomaisen antaman lausunnon perusteella.
Mitä toimia muutos edellyttää?
Jos olet jo työtön tai lomautettu, muutos ei edellytä sinulta mitään uusia toimia. Voit jatkaa työnhakuun liittyvän suunnitelman toteuttamista entiseen tapaan.
Jos jäät työttömäksi uudistuksen jälkeen, voit ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi Työmarkkinatorin verkkopalvelussa kuten aiemminkin. Tämän jälkeen kunta tai työllisyysalue ohjeistaa sinua jatkotoimista.
Kunnan tai työllisyysalueen palvelut ja yhteydenpito
Kunta tai työllisyysalue vastaa myös työnhaun tukemisesta ja työttömyysturvan maksamiseen liittyvien velvoitteiden seuraamisesta. Kuntaan tai työllisyysalueeseen kannattaa siis jatkossa olla yhteydessä esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:
- kaipaat apua tai vinkkejä työnhakuun
- mietit koulutusta tai kurssia, joka voisi edistää työllistymistäsi
- harkitset yritystoiminnan aloittamista
- tarvitset laajempaa tukea työllistyäksesi (mm. palkkatuki)
- haluat lisätietoa työttömyysturvan velvoitteista
- haluat lisätietoa työvoimapoliittisesta lausunnosta, jonka perusteella voidaan maksaa työttömyysturvaa
Työmarkkinatori on jatkossakin työnhakijan pääasiallinen yhteydenpitokanava työvoimaviranomaiselle. Voit lähettää palvelussa viestejä kunnallesi tai työllisyysalueellesi.
Kuntien ja työllisyysalueiden puhelinnumerot ja osoitteet löytyvät Työmarkkinatorin aluesivuilta.