Tilannetietoa hakemusten käsittelystä

JHL Työttömyyskassan etuuksien maksatusjärjestelmä uudistui vuodenvaihteessa. Uudistukseen liittyneen käyttökatkon aikana hakemuksia ei voinut lähettää, joten saimme vuodenvaihteen jälkeen normaalia enemmän hakemuksia käsiteltäväksi.

Ennakoimme käyttökatkoa ja vuodenvaihteen jälkeistä hakemusruuhkaa käsittelemällä lähes kaikki ennen käyttökatkoa saapuneet hakemukset ennen joulua. Uuden järjestelmän käyttöönoton jälkeen olemme saaneet käsiteltäväksi hieman yli 7000 hakemusta, joista on nyt käsitelty lähes 3700 kappaletta.

Harmillisesti osa jatkohakemuksista ei ole mennyt automaattiajoista läpi vaan ne joudutaan käsittelemään kokonaan manuaalisesti. Kuten yleensä aina järjestelmästä toiseen vaihdettaessa, meilläkään muutos ei ole huolellisista ennakkovalmisteluista huolimatta tapahtunut täysin ongelmitta. Järjestelmässä ilmenneitä virheitä korjataan sitä mukaa kun niitä löydetään, ja töitä sekä järjestelmän toimivuuden että hakemusten käsittelyn parissa tehdään virka-ajan lisäksi myös iltaisin ja viikonloppuisin. Työttömyyskassan henkilökunta on sitoutunut siihen, että päivärahat saataisiin maksuun mahdollisimman pian!

Käsittelytilannepalvelu ajan tasalla

Nettisivuillamme olevaa käsittelytilannepalvelua seuraavat ovat saattaneet ihmetellä käsittelytilanteen taaksepäin muuttuvia päivämääriä. Saimme viime viikolla skannattua uuteen järjestelmään käyttökatkon aikana saapuneet paperiset hakemukset, ja ne tulivat näkyviin myös käsittelytilannepalveluun. Tästä johtuen käsittelytilannepalvelussa näkyvä käsittelytilanne siirtyi hetkellisesti taaksepäin.

Käsittelytilannepalvelu saattaa näyttää myös siltä, että käsittelytilanne ei muuttuisi ollenkaan. Esimerkiksi tammikuun kahden ensimmäisen päivän aikana kassaan saapui yli 2000 soviteltavaa hakemusta, joten näiden päivien osalta käsittelytilannepalvelun päivämäärä ei koko ajan siirry eteenpäin, vaikka hakemuksia käsitellään koko ajan. Tähän mennessä olemme ehtineet käsitellä yhteensä lähes 3700 hakemusta, eli yli puolet saapuneista hakemuksista, ja työ jatkuu. Tiedämme, että viivästykset käsittelyssä aiheuttavat huolta ja hankaluutta jäsentemme arjessa. Siksi teemme kaikkemme pitääksemme käsittelyajat kohtuullisina.

Huomaathan, että jos sinulle on maksettu jotakin tuloa hakemallasi ajalla tai työnantajasi on tehnyt tulorekisteriin jonkun ilmoituksen (esimerkiksi poissaoloilmoitus tai palkankorjaus) ja kassa on saanut siitä tulorekisterin kautta tiedon, niin hakemus on ohjautunut soviteltavaksi jatkohakemukseksi. Tällöin käsittelytilannetta tulee seurata soviteltavien jatkohakemusten aikataulun mukaisesti. Kannattaa siis tarkistaa itse tulorekisteristä, onko työnantajasi tehnyt tulorekisteriin jonkun ilmoituksen, joka osuu hakemallesi hakujaksolle.

Tarkista oma tilanteesi Ewertti eAsioinnissa

Oman hakemuksesi tilanteen näet Ewertti eAsioinnista. Käsittelijä on sinuun yhteydessä joko viestillä tai postitse, jos hakemuksestasi puuttuu liitteitä. Käsittelijämme saattaa tavoitella sinua myös puhelimitse numerosta 09 7703 1000.

Omaa päivärahahakemusta koskevissa kysymyksissä kannattaa kassaan olla yhteydessä joko Ewertti eAsioinnin tai puhelinpalvelun kautta. Chatissa voimme auttaa yleisissä kysymyksissä, mutta kenenkään henkilökohtaisiin kysymyksiin emme valitettavasti tietosuojasyistä voi siellä vastata.

TE-toimiston antamat lausunnot näet TE-palvelujen Oma asioinnissa.