Uudet verokortit tulevat voimaan 1.2.2024

Kassa saa verotiedot suoraan verottajalta. Ennakonpidätystä voi muuttaa hankkimalla verokortin etuutta varten. Vuoden 2024 verokortit astuvat voimaan 1.2.2024.

Työttömyyskassa saa ennakonpidätystiedot suoraan verottajalta suorasiirtona.

Miten paljon veroa menee ja miten veroprosenttia voi muuttaa?

Kassa saa verottajalta suorasiirtona palkkaa varten annetut verotiedot. Verohallinnon antaman päätöksen mukaan ennakonpidätys suoritetaan tällöin vähintään 25 prosentin mukaan silloin, jos jäsenelle maksetaan työttömyyspäivärahaa, vuorottelukorvausta tai liikkuvuusavustusta. Näin menetellään, vaikka verokorttiin olisi merkitty pienempi prosentti.

Jos haluat muuttaa ennakonpidätysprosenttiasi, tulee sinun tilata verottajalta verokortti etuutta varten. Tällöin ennakonpidätys tapahtuu uuteen verokorttiin laskettujen prosenttien mukaisesti ja voi siten olla pienempikin kuin 25 %. Helpoiten sen tilaaminen onnistuu verottajan OmaVero-palvelun kautta. Valitse etuuden maksajaksi Julkisten ja Hyvinvointialojen tk, jolloin sinun ei tarvitse lähettää verokorttia erikseen työttömyyskassalle, vaan verohallinto toimittaa sen kassalle suoraan.

Jos kyseessä on ensimmäinen päivärahahakemuksesi ja tarvitset arvion päivärahan määrästä, voit laskea sen päivärahalaskurilla.

Etuutta varten haetun verokortin tiedot ovat käytössä kassassa pääsääntöisesti seuraavana päivänä. Jos olet siis hakemassa verokorttia, tee se ennen kuin lähetät päivärahahakemuksen.